RSC Anderlecht en Telenet lanceren ‘Tous Mauves’

Tous Mauves

RSC Anderlecht staat synoniem met en heeft een hart voor talent uit de hoofdstad. Een aspirationeel instituut - de grootste club van de meest populaire sport van het land - dat de kracht heeft om talloze jongeren te raken. RSCA wil die status meer dan ooit omzetten in sociale impact.

Want talent is universeel. Gelijke kansen zijn dat niet. En die ongelijkheid is vooral in de hoofdstad sterk aanwezig. In Brussel leeft 1 op de 3 gezinnen in armoede en loopt 1 op de 4 jongeren onder de 18 jaar het risico op sociale uitsluiting.

5.000 jongeren kansen bieden

Dankzij de financiële steun van Telenet, lanceert RSC Anderlecht daarom vandaag 'Tous Mauves'. Met dit nieuw inclusieprogramma wil RSCA jaarlijks 5.000 sociaal kwetsbare jongeren (voornamelijk van 8 tot 18 jaar) binnen en buiten Brussel kansen bieden om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Om zo sociale inclusie te versnellen en te versterken.

Om dat doel te realiseren werkt RSCA samen met presenting partner Telenet, dat al jaren hoofdsponsor is van onze RSCA Women, en een uitgebreid netwerk aan sociaal maatschappelijke organisaties. De samenwerking met Telenet en de partnerorganisaties vertrekt vanuit een gedeeld geloof in en een streven naar een inclusieve samenleving. Een samenleving waar iedereen de kans krijgt om actief te participeren en zijn/haar talent te ontdekken en te ontwikkelen.

Onder de Tous Mauves-vlag zet RSCA in op 5 maatschappelijke pijlers:

  1. Gender-inclusie: steeds meer meisjes doen voetballen
  2. Digitale inclusie: de digitale kloof verkleinen
  3. Sportieve inclusie: voetbal en sport faciliteren voor iedereen
  4. Professionele inclusie: de integratie van jongeren op de arbeidsmarkt versnellen
  5. Educationele inclusie: toegang tot aanvullend onderwijs en ontwikkeling van competenties

Per uitdaging werkt RSCA samen met de sterkste sociale organisaties in hun discipline. Met die sociale partners is telkens een ambitieus jaarprogramma uitgewerkt om de gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken. Met dit seizoen een veelheid aan initiatieven in het vooruitzicht: het verzamelen en doneren van laptops, inspirerende lezingen op weekendscholen, coachingsessies, huiswerkbegeleiding, bedrijfsbezoeken, aanbieden van stageplaatsen, faciliteren van sportbeoefening, en nog veel meer.

Het overzicht van de betrokken organisaties:

  • ToekomstATELIERdelAvenir betrekt het bedrijfsleven bij de integratie van maatschappelijk kwetsbare tieners met behulp van zaterdagscholen
  • Football-Études-Familles-Anderlecht (FEFA) helpt en begeleidt jongeren tijdens hun schoolloopbaan met de achterliggende, inspirerende kracht van voetbal.
  • BX Brussels bevordert de sociale integratie van Brusselse jongeren via socio-sportieve initiatieven
  • BeCode biedt kosteloze vormingen aan voor meer diversiteit en inclusie in de  techwereld
  • Sport2Be faciliteert sportbeoefening voor jongeren in Brusselse wijken
  • Heartware verzamelt en doneert oude laptops aan gezinnen in digitale nood
  • Teach for Belgium zet zich in voor kwaliteitsvoller onderwijs in Belgische scholen met de meeste sociaaleconomische kwetsbare leerlingen
  • YouthStart biedt intensieve trainingen aan om de toekomst van kanszoekende jongeren een start te geven
  • JES versterkt met coachingsessies de professionele competenties van jongeren
  • A Seat At The Table biedt een mentorprogramma aan om de kloof te dichten tussen divers talent en het bedrijfsleven
  • CAPITAL is een one-stop-source voor Brusselse jongeren in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling

Het Tous Mauves-programma loopt al zeker 3 seizoenen lang en werd op maandag 9 oktober voorgesteld in aanwezigheid van Kenneth Bornauw (CEO Non-Sports RSC Anderlecht), Tim Borguet (Chief Marketing Officer RSC Anderlecht), Sylvie Irzi (Vice-President Telenet Commercial) en vertegenwoordigers van de partnerorganisaties.

Kenneth Bornauw (CEO Non-Sports RSC Anderlecht):

“De grote sociale voetafdruk van onze club is een voorrecht dat ook verantwoordelijkheden met zich mee brengt. Als sportclub & voetbalbedrijf willen we niet alleen verantwoord ondernemen, maar onze werking ook mee inzetten als hefboom voor maatschappelijke impact. Daarom zijn we trots dat we samen met Telenet - en een aantal partners met bewezen expertise - het ‘Tous Mauve’ programma hebben kunnen vormgeven, om de inclusie van minder bevoordeelde jongeren in Brussel een duwtje in de rug te geven. Jongeren hun talenten laten ontdekken en kansen bieden ligt ons als club nauw aan het hart.”


Tim Borguet (Chief Marketing Officer RSC Anderlecht):

Inclusiviteit is een fundament van ons DNA. RSC Anderlecht is een premium club, voor iedereen - zo stelt de club zich steeds bewust op in beeld, toon en taal. Tous Mauves is een daadkrachtige uiting van die positionering en verenigt woord en daad. Samen met Telenet en een sterk netwerk aan maatschappelijke organisaties, engageren we ons om jaarlijks ruim 5.000 Brusselse jongeren en gezinnen meer kansen te bieden. RSCA wil zo een toonaangevende stem en platform zijn voor inclusiviteit met meer sociale impact dan ooit.

Sylvie Irzi (Vice President Telenet Commercial):

Door Tous Mauves te ondersteunen, zetten we ons engagement op vlak van diversiteit, gelijkwaardige kansen en inclusie in de verf. Bij Telenet zijn we er rotsvast van overtuigd dat sport de motor voor verandering kan zijn. Samen met RSCA en de sociale organisaties willen we heersende negatieve percepties en vooroordelen helpen doorbreken, maar ook de onontgonnen talenten van jongeren helpen ontwikkelen. We bundelen de krachten om te bouwen aan meer samenhorigheid en gelijkwaardige kansen voor iedereen.

Lees verder