RSC Anderlecht en DAMSO delen een voorliefde voor Brussels talent. Dat uitte zich afgelopen seizoen in een uniek shirt dat club en artiest samen ontwierpen. Met meer dan 15.000 verkochte exemplaren werd het zelfs het meest populaire RSCA shirt ooit. Woensdag werd een volgende stap genomen in de samenwerking: de inhuldiging van het “Théâtre de Talents’. Een publiek sportveld in het hart van de gemeente Anderlecht voor jong talent uit de wijk.
Op minder dan een kilometer van het stadion kreeg de agora in het Rauterpark in Anderlecht een bijzonder knappe heraanleg, met dank aan de steun van de gemeente, de Anderlechtse Haard en het Brussels Gewest. Telenet zorgde voor gratis toegankelijke wifi voor de vele jongeren uit de wijk. En een prachtige mural dient als decor voor de nieuwe verzamelplek. Op de mural schitteren naast DAMSO ook drie van onze eigen Brusselse artiesten - Zeno Debast, Mario Stroeykens en Marco Kana - en jonge speelsters uit de jeugdopleiding van paars-wit. De mural is van de hand van street artist Bart Smeets die eerder ook al Youri Tielemans vereeuwigde op een muur vlakbij het stadion.
Het project kadert ook in de samenwerking tussen RSCA, DAMSO en Telenet en is een nieuwe uiting van onze gedeelde ambitie om via sport - en voetbal in het bijzonder - inclusie, gelijke kansen en diversiteit te bevorderen in de Brusselse wijken.
Op de inhuldiging tekende artiest DAMSO ook present. Het bezoek van een icoon van de Belgische muziekscene - de meest gestreamde Belgische artiest van de afgelopen jaren - was een prachtige verrassing voor de aanwezige jeugdorganisaties. Bovendien tekenden ook spelers Zeno Debast en Mario Stroeykens present om de jongeren uit de wijk te ontmoeten en de nieuwe plek officieel in te huldigen.
CEO Non-Sports Kenneth Bornauw:
“De verankering van de club - hier in Anderlecht en bij uitbreiding in onze hoofdstad - is een prioriteit voor de club. Dit project is een van de vele uitingen van de continue samenwerking met lokale en regionale beleidsmakers en met partners zoals Telenet. We spreken zo de inwoners van onze gemeente en een nieuwe generatie supporters aan.”
Chief Marketing Officer Tim Borguet:
“RSC Anderlecht staat voor talent op en naast het veld en dat talent moet iedereen kunnen ontdekken en ontwikkelen. Die maatschappelijk faciliterende en aspirationele rol wil de club meer dan ooit opnemen. De samenwerking met DAMSO - een inspiratiebron voor jongeren in Brussel, België en ver daarbuiten - is daar een mooi voorbeeld van.”
DAMSO:
“We zijn dit traject met de club meer dan een jaar geleden begonnen, vanuit een gedeelde liefde voor Brussel en een gedeelde ambitie om jong talent uit onze hoofdstad vooruit te helpen. Vandaag resulteert dat in dit ‘Théâtre de Talents’ in het hart van de gemeente. Ik kan alleen maar blij zijn met dit soort initiatieven en ik hoop dat er nog veel meer zullen volgen in Anderlecht en andere gemeenten.”
Sylvie Irzi - VP Brand, Communication & Reputation Telenet:
“Het is een integraal onderdeel van onze intrinsieke waarden om projecten te ondersteunen die op lokaal en regionaal niveau het zelfvertrouwen versterken, talent promoten en de verschillende gemeenschappen samenbrengen. Als we daar de kracht van sport om mensen te verenigen en te verbinden aan toevoegen, hebben we alle elementen om samen te werken aan een betere toekomst voor iedereen.”
Fabrice Cumps - burgemeester Anderlecht:
"De herinrichting van de agora in het Rauterpark toont onze wens, die we delen met alle publieke en private actoren in deze gemeente, om jongeren kwaliteitsvolle ruimtes aan te bieden. Er zijn in dat opzicht heel wat vruchtbare samenwerkingen tussen de gemeente en RSC Anderlecht. Onze gemeente, met haar rijke diversiteit, barst van het jong talent. Het is belangrijk dat we hen plaatsen kunnen bieden waar ze hun favoriete sport kunnen beoefenen, elkaar kunnen ontmoeten en dat we hen simpelweg een plek bieden waar ze kunnen openbloeien.”