Heenronde was een commercieel succes

Business update

RSC Anderlecht wacht dit jaar nog drie wedstrijden, maar met de wedstrijd tegen RWDM sloot het wel al de heenronde af. Sportief eindigt paars-wit seizoenshelft één op plaats twee, en ook extra-sportief gaat het goed. 

Eerder keurde de Algemene Vergadering al de jaarrekeningen van het voorbije seizoen 2022-2023 goed. De positieve tendensen zetten zich in 2023 door. Sporting blikt ondanks een teleurstellende 11de plaats eind vorig seizoen nu al terug op een commercieel geslaagde heenronde. Een overzicht.

Ticketing

8 van de 9 thuiswedstrijden (inclusief gala en bekerwedstrijd) verkochten volledig uit. Het Lotto Park vulde zo gemiddeld tot 98%. Ook het aantal abonnees blijft - sinds de introductie van een vernieuwde abonnementsformule die fans toelaat eender wanneer in het seizoen in te stappen - nog stijgen.

En supporters komen graag naar het Lotto Park, zo blijkt ook uit een bevraging bij abonnees eerder deze maand. De algemene tevredenheid van fans over de stadionbeleving steeg met 44%. Gemiddeld beoordelen supporters een wedstrijd in het Lotto Park met een score van 4,74/5. De vernieuwde audio- en lichtinfrastructuur, de muzikale curatie door Brusselse cultuurtempel Ancienne Belgique en meer aandacht voor mobiliteit dragen bij aan die positieve waardering.

Hospitality

Ook de supporters die wedstrijden bijwonen in de business seats zijn steeds talrijker. Het Park verwelkomde meer dan 70 nieuwe bedrijven. Zij genoten met hun gasten van de  vernieuwde gastronomische concepten. In de 8 toprestaurants die het stadion rijk is - nog steeds ongeëvenaard in het Belgisch voetballandschap - serveerden we 30% meer couverts dan vorig seizoen. En 39 van de 40 private luxe loges, de meest exclusieve plekken in het stadion, zijn volzet. 

Partnerships

27 partners verlengden hun partnership met paars-wit. En de club verwelkomde in deze eerste seizoenshelft 5 nieuwe partners. Duurzame samenwerkingen die wederzijds commerciële waarde creëren voor onder andere Joma, Lotto, Napoleon Sports en Telenet.

Media

Royal Sporting Club Anderlecht blijft met voorsprong de best bekeken voetbalclub van het land. De wedstrijden van paars-wit zijn de best bekeken wedstrijden over competities heen: het A-team, de RSCA Futures, de RSCA women en RSCA Futsal prijken op 1 in de kijkcijfers. Ook op social media is paars-wit marktleider. Met een social share of voice van 36% is de digitale voetafdruk het sterkst en bereikt RSCA het grootste aantal voetballiefhebbers.

Memberships

Voor content van paars-wit komen supporters ook via Mauve TV in contact met hun favoriete club. Er werden maar liefst 37 live wedstrijden uitgezonden op het VOD platform (oefenwedstrijden van de A-ploeg, competitiewedstrijden van de RSCA Women, internationale friendlies van jeugdploegen en Champions League-wedstrijden van RSCA Futsal). Ook het aantal Mauve+ Silver of Mauve+ Gold-leden steeg tot meer dan 3.500 premium members.

Merch

Ook de omzet van de fanshop steeg met 18% ten opzichte van vorig seizoen. 50% van de verkochte shirts is de iconische paars-witte thuistrui, en ook de exclusieve uitgaves droegen bij aan dat commerciële succes. Het witte Paul Van Himst-shirt verkocht in minder dan 48 uur uit. De meest populaire bedrukkingen zijn die van Hazard, Leoni en Vertonghen.

Interesse in het commerciële verhaal van paars-wit? Contacteer [email protected]